Kennisnet Rapport Computing Onderwijs in Engeland

computing in engelandTijdens de opening van codeweek werd het rapport van Kennisnet gelanceerd “Computing-onderwijs in de praktijk. Wat kunnen we leren van de Britten. “Het rapport was al lang aangekondigd.  Tijdens het lezen werd ik aangenaam verrast door het rapport. Er staan voor mij gouden tips in waarmee ik aan de slag kan gaan. Ik krijg van veel scholen concrete vragen: “Hoe kunnen wij met programmeren en coderen aan de slag op mijn school. “. Met dit rapport kan is ze advies en handvaten geven. En het geeft de scholen (en mij) veel achtergrond informatie.

Computional thinking 

In het rapport trekken ze het begrip coding en programmeren gelukkig breder en ze spreken over computional thinking. (pagina 5)

Computing at school

In Engeland is in 2008 Computing at School (CAS) opgericht. Deze organisatie is ontstaan vanuit de scholen. CAS kreeg het voor elkaar om het computing onderwijs (zoals zij het noemen) op de kaart te zetten. Tevens is het een netwerk van docenten, onderzoekers en IT-specialisten die mensen traint en veel kennis deelt. Door de lobby van CAS (en geld van Microsoft en de Royal Society) mochten ze het nationale curriculum herschrijven. De overwegingen van Engeland om een nieuw curriculum te schrijven waren: ideologie (computing geeft beter begrip op de toekomst), economische (er zijn straks heel veel banen in de ICT en die kunnen niet vervuld worden) en onderwijskundige (computional thinking leert je problemen oplossen en dat is belangrijk voor alle vakken). Het rapport stelt wel direct vraagtekens bij de laatste twee argumenten. Er zijn nog geen overtuigende onderzoek resultaten dat programmeren je beter leert problemen oplossen. (pag 10)

In Engeland geven ze veel programmeer lessen wat ze computing noemen. Dit is niet alleen het coderen maar ze kiezen voor het breder begrip programmeren. Programmeren is meer dan alleen maar code kloppen. Programmeren is een plan van aanpak maken, debuggen, dingen keren over de achterkant van de computer, internet, protocol maar is tevens een grote motivatie voor kinderen omdat veel kinderen willen leren programmeren.

Acties die scholen hebben gedaan op aanraden van CAS (pag 17)

  • In de leeftijd 7-11 krijgen alle klassen 1 uur computing in de week, bij 11-14 leeftijd 2 uur en voor deze leeftijd 15-17 3 tot 5 uur extra.
  • Een speciaal computer lokaal
  • Bijscholingscursus cursus bestaande docenten
  • Aanstellen een ICT docent die de plannen moet doorvoeren.
  • Aan alle kanten werden ook spontaan coding clubs opgericht buiten school tijd
  • Bij de oudere leerlingen wordt er gewerkt met gespecialiseerde docenten.

In de praktijkvoorbeelden (vanaf pag 18) lees je hoe de scholen het hebben aangepakt. Ook lees je hier hoe sommige scholen hun eigen invulling hebben gegeven.

Miles Barry is een van de grondleggers van CAS en wordt in het rapport regelmatig geciteerd Hij geeft aan dat je grofweg op vier verschillende manieren aan de slag kunt gaan met programmeren op je school. (pag 27)

  1. Projectmatig – verzin projecten waar iedereen aan kan werken
  2. Koppelen aan de beleving wereld – dit kan ook buiten school zijn
  3. Presenteren en delen – deel projecten online zodat ook andere daarvan kunnen leren
  4. Valkuilen vermijden – sluit de projecten goed af en beoordeel ook de samenwerking

Computing docent

Dit had allemaal niet kunnen gebeuren zonder dat iedere docent de mogelijkheid had te kunnen uit groeien tot een computing docent. Hiervoor heeft CAS veel docenten opgeleid via verschillende routes (pag 30). Niet iedere docent hoefde dit traject te doorlopen. Alleen de docenten die wilden. Ook hebben ze veel gebruik gemaakt van IT specialisten en deze bijgeschoold met didactische vaardigheden.

En wat kunnen we nu leren van de britten? (pag 35)

Het rapport geeft een mooie opsomming van 15 tips.

  1. Zorg voor een solide fundering
  2. Ontwikkel een visie
  3. Benut de Britse didactische ervaringen
  4. Zorg dat er een gestructureerd lesplan ontwikkeld wordt
  5. Overweeg het inzetten van ‘digitale leiders’
  6. Stimuleer de interactie met andere vakken
  7. Stel een computingcoördinator aan
  8. Zoek passende beoordelingsinstrumenten
  9. Gebruik het computing-onderwijs om je positie te versterken
  10. Zorg voor een goede infrastructuur
  11. Zorg voor goede (bij)scholing
  12. Doe mee aan buitenschoolse activiteiten
  13. Profiteer van de vernieuwing
  14. Zorg voor uitwisseling, en werk samen op alle niveaus
  15. Tot slot: Timing, autonomie, fasering

Begrippen en initiatieven

In de bijlage een mooie lijst met begrippen, waar natuurlijk online direct veel commentaar op was. Maar staan nu begrippen beschreven van waaruit we verder kunnen werken.

En natuurlijk is er ook een lange opsomming van vele initiatieven die er al zijn op het gebied van programmeren. CodeKlas en CodeKinderen wordt gelukkig ook genoemd.

Het rapport leest gemakkelijk en het geeft mij veel handvaten om scholen advies te kunnen geven hoe ze met programmeren aan de slag moeten gaan. Ik krijg zoveel vragen van stichtingen die aan de slag willen gaan met programmeren en maken.

Op MediaWijzer.net heeft Remco Pijpers nog een mooie colum geschreven over programmeren.

Share this: