#TimeCapture over de Corona Periode

We hebben op onze school (Koninklijke Visio) met twee klassen (VSO Arbeid & een Brugklas) meegedaan met de wedstrijd van AMAC Onderwijs om een TimeCapture te maken over de Corona Tijd.

Jongeren tussen 10 en 15 jaar mogen meedoen en moeten een beeld maken wat hoort bij de afgelopen tijd. Er was een uitgebreide beschrijving gemaakt. Ik zag de wedstrijd voorbijkomen op twitter en op mijn vraag hoe dan met onze leerlingen kwam Amac Onderwijs snel met een reactie dat er voor de inzendingen van Visio en Bartimeus een extra prijs is het leven was geroepen.

In de brugklas zijn we begonnen met een woordwolk over de corona tijd en hierna een brainstorm wat je zou willen doen of maken. Al snel kwam het idee van een podcast. Met hun mentor hebben ze geluisterd naar podcasts en gebrainstormd wat moet dan in deze podcast. Er moesten interviews in met leerlingen, docenten, ouders, een soort hoorspel en muziek en verschillende geluiden uit deze “corona” periode komen. Eén van de leerlingen wist ook wel hoe hij dit kon maken. Tot onze verrassing kwam ook het Jeugdjournaal op bezoek en hierin hebben ze mooi kunnen vertellen wat deze periode voor hun heeft betekend. De leerlingen hebben samen met de docent Nederlands interview vragen opgesteld. Sommige leerlingen waren erg kritisch en soms moest een interview over omdat hij niet goed genoeg was. Afgelopen vrijdag was de “podcast” klaar en hebben de leerlingen hem met hun mentor ingestuurd.

In een VSO Arbeid heeft ook meegedaan. Ook hier zijn we begonnen met een woordwolk over begrippen rond de corona en later een brainstorm over welke geluiden horen hier dan bij. Er kwamen daar leuke geluiden uit (Netflix, deurbel, honden, huilen, stofzuigen). Deze geluiden hebben ze online gezocht of ze hebben deze opgenomen met hun mobiel. Al deze geluiden hebben we achter elkaar gezet met een intro en outro muziek. Ook deze ‘podcast’ hebben we afgelopen vrijdag ingestuurd.

En nu is het afwachten wat de jury er van vind.

Share this: