PizzaVR inspiratie sessie

#pizzavrEind juni organiseerde ik samen met Don Zuiderman een inspiratie (pizza) sessie over Virtual Reality (hier zijn blog). We hadden op twitter een oproep gedaan en al snel hadden we ruim 20 man die wilden komen. Ook had Robin de Lange aangeboden dat hij wel een theoretisch kader wilden schetsen.  Op dinsdag 28 juni was het zover en waren we met zo’n 20 man bij elkaar in de faculteit van Utrecht. Ik hing snel twee flappen op (één wat moet je wel doen en één wat moet je niet doen met VR) en Don begon de bijeenkomst met een schets van het programma. Hierna vertelde Robin over de geschiedenis van de VR. Al sinds 1950 zijn er VR ontwikkelingen maar sinds de ontwikkeling van google cardboard heeft het een enorme sprong gemaakt. Ook kun je nu redelijk eenvoudig zelf 360 foto’s maken en er zijn steeds meer applicaties om zelf dingen te maken met VR. En met de spaaractie van de albert heijn is iedereen wel bekend met de begrippen VR en AR.

Hierna giideeën vrngen we in drie groepen brainstormen over wat kun je allemaal met VR. Hier kwamen heel veel verschillende ideeën uit van docenten die er al eens iets met VR hadden gedaan maar ook ideeën wat voor app’s er zouden moeten komen. Ik had bijvoorbeeld nog nooit gehoord van Holobuilder en ik zag een prachtig voorbeeld wat een docent had laten maken met de HTC vive. Een virtuele reality wereld waarin leerlingen een scheepsmotor in en uit elkaar konden halen. Het leek heel echt.

Hierna was het tijd om te spelen met alle verschillende brillen en 360 camera’s. Don en ik gingen de pizza’s halen. We hadden er natuurlijk veel te veel maar mijn tiramisu was bijna helemaal op aan het eind van de avond.

Na het eten gingen we in 6 kleine groepen een concreet les idee uitwerken. Dit moesten we later aan elkaar presenteren en direct ook in een google doc zetten. 

De volgende ideeën werden gepresenteerd:

  1. Een 360 foto maken van je omgeving met verhalen erbij van opa’s en oma’s (holobuilder, 360 camera)
  2. Een tocht door je lichaam met een app (app en vr brillen)
  3. Wereld reis met Google Expeditions (google expedition en vr brillen)
  4. Kennismaking leerlingen maken 360 foto’s en inzoomen op persoonlijke dingen in je kamer/huis (360 camera, vr brillen)
  5. Gender swap met VR (nieuwe app laten maken en vr brillen)
  6. Les in 360 opnemen en dan terugkijken. Zo krijg je nog meer informatie. (360 camera en vr brillen)

Vol inspiratie en energie ging iedereen weer naar huis.

Hieronder nog de opmerkingen bij ja of nee wat te doen met VR.

nee vrja vr

Share this: