Onderzoeks conferentie 2018

Afgelopen woensdag was ik in Apeldoorn bij de jaarlijkse Onderzoeks conferentie van Kennisnet en NRO. Er was weer een vol programma met veel sprekers en onderzoekers die allemaal kort konden vertellen over het onderzoek waar ze mee bezig zijn.

Er is een mooi verslag van gemaakt. Je kunt het hier downloaden.

En alle presentaties staan hier. 

Alfons ten Brummelhuis begon de conferentie een van zijn opmerking was: “Er is een directe toepassing tussen het didactisch repertoire van de leraar en de mate van inzet van ict en het rendement ervan” Als een docent meer verschillende ict middelen kan inzetten heb je dus een hoger rendement. Jammer genoeg kwam er ook een staatje voorbij dat 80% van de docenten alleen het digibord inzet als ict middel. Het rapport van het onderzoek “Weet waar je staat” kun je hier downloaden. 

Hierna was Adrie Visscher aan de beurt met zijn feedback app. Ik had dit al eerder gezien. Ik ben er een beetje sceptisch over. Toen kwam Jelte de Jongh over learning analytics. Het is van belang dat docenten de data van deze learning anaytics goed kunnen interpreteren en tot actie over gaan. Hij heeft hiervoor leeruniek ontwikkeld.

Toen was de wiskunde docent Henjo Hooimeijer die onderzocht heeft hoe het komt dat leerlingen in de onderbouw veel ict tools gebruiken om wiskunde te leren en dat ze daarna de overstap naar de bovenbouw hierna moeilijk kunnen maken waar minder ict gebruikt wordt.

Na de eerste pauze kwam in een blok een aantal onderzoeken voorbij over gepersonaliseerd leren. Hierbij namen ze verschillende uitgangs-punten. De docent aan het stuur, de leerling aan het stuur of de ict aan het stuur. Er kwamen een aantal voorbeelden voorbij uit het grote onderzoek wat gedaan is naar gepersonaliseerde leren. Je kunt het rapport hier downloaden. 

Na de lunch waren Carolien Knoop-van Campen en docente Priscilla Noordermeer aan de beurt. De docente was heel blij met de data die ze kreeg van snappet (al de tweede keer dat deze in de picture kwam).

Elly Konijn verteld over de robot Zara die goed tafels kan oefenen met leerlingen. Al na een twee interventies in 2 weken gingen de leerlingen sprongen omhoog. Ze vertelde leuk en met passie. Ze liet dit filmpje zien van Zora uit het jeugdjournaal. 

Toen kwam Francine Behnen met het idee wat ze hebben uitgewerkt om een app te maken waarin alle ict tools staan die je kunt inzetten bij je lesgeven. Hoe is die app anders dan de eduapp?

En de conferentie werd afgesloten met de keynote van Carla Haelermans over haar onderzoek over het effect van de inzet van ict in het onderwijs. Zij vertelde dat je vooral rekenen kan oefenen en dat dan de resultaten niet spectaculair zijn. Alles heeft te maken met de docent en hoe hij het gebruikt.

Hieronder een mooie filmpje van Olaf de Groot die de conferentie heeft getekend.

Share this: