Kickoff CodeWeek

2015-10-10 11.33.01Gisteren was het de kickoff van de CodeWeek in Amsterdam. Ik was al vroeg in Nemo om lekker veel mensen te kunnen spreken.  Het congres begon met inhoudelijk goede informatie en eindigde in een CodePact feestje.

Mevrouw Tineke Netelenbos begon het congres en praatte alles heel mooi aan elkaar. Ze had voor iedere spreker een goede vraag en ze vertelde dat codeweek nu al voor de tweede keer wordt georganiseerd met Europees gezien wel 8000 evenementen. (Volgens mij is het al de derde keer). Ze benadrukte dat het belangrijk is dat kinderen aan de slag gaan met coderen en programmeren,  maar vooral ook creatief met de computer bezig zijn.

Toen kwam Simone Walvisch van de PO-Raad. Ze vertelde dat kinderen nodig andere lessen op school moeten krijgen waarin ze ook programmeren gaan leren. Ze wil niet dat dit als een apart vak ingevoerd gaat worden maar ze wil dat dit geïntegreerd wordt vanuit het curriculum.

2015-10-10 10.28.31Toen kwam Remco Pijpers van kennisnet. Hij liet direct trots de nieuwe publicatie zien van Kennisnet over de implementeren van het nieuwe vak computing wat sinds 2014 verplicht is in Engeland. In de publicatie van het rapport zien ze 4 stappen:

  1. Ontwikkel een visie
  2. Benut de ervaringen in Engeland (praktijk, groepen, discussie, flexibel)
  3. Zorg voor bijscholing
  4. Buitenschoolse activiteiten

Hierna kwam Petra Fisser van SLO. Ze vertelde dat ze druk bezig zijn met het uitwerken van de 21st century skills in concrete leerlijnen voor het onderwijs en er wordt nu gekeken waar programmeren thuis hoort in het curriculum. Zij gebruikte daarbij veelvuldig de term digitale geletterdheid (informatie vaardigheden, mediawijsheid, ict vaardigheden en computional thinking). SLO hoopt over een paar maanden een publicatie te lanceren waarin een concrete leerlijn is uitgewerkt. Dit geeft hopelijk docenten handvaten om hiermee aan de slag te gaan.

Toen was het de beurt aan Teun Meijer van FIER en Sandra Legters van OPONOA. Zij zijn bezig met de versnellingsvraag van Kennisnet waarin ze werken aan een leerlijn programmeren. Ze willen geen leerlijn maken van “deze tool/website in dit jaar”, maar ze werken hun leerlijn uit door middel van begrippen en vaardigheden als ruimtelijk inzicht en bijvoorbeeld problemen oplossen. Ze focussen op veel unplugged activiteiten omdat docenten dit wel durven aan te pakken. Zij trekken het gelukkig ook breder in computional thinking en niet alleen op programmeren. Ik kijk met spanning uit naar hun rapport wat ze in april 2016 gaan opleveren. Ze mogen bij mij altijd aankloppen voor vragen of concrete invulling.

2015-10-10 11.29.26Hierna was er een uitstekend debat met de zaal waarin veel vragen en veel reacties waren uit de zaal. Iedereen heeft er zijn mening over. Er waren kinderen aan het woord maar ook professionals. Een rake opmerking van Astrid Poot. “We moeten het niet grootser maken dan het is, ouders ga gewoon lekker aan de slag met je kind, zo moeilijk is het niet”.

Toen kwam James van Thiel van Codestarter aan het woord.  De website Codestarter is een initiatief van Science Center NEMO en Platform Bèta Techniek. Ze verwijzen vooral door naar externe partijen die aangeven waar er naschoolse activiteiten zijn en er zijn een aantal leuke eenvoudige tools die kinderen zelf kunnen doen. Ik hoop dat deze website het begin is van nog meer activiteiten voor kinderen zonder dat er te veel commerciële partijen hun cursussen promoten.

Hierna was het de beurt aan Ronilla Snellen van CodePact. Ze liet zien hoeveel bedrijven zich achter het initiatief scharen om met programmeren aan de slag te gaan. Al deze nieuwe sponsors van CodePact kregen toen de mogelijkheid om hun handtekening te zetten.

Ik werk al 10 jaar met scholen en programmeren en gamen en ik merk heel duidelijk dat de afgelopen 3 jaar scholen echt in beweging zijn gekomen en dat ze er open voor staan. Dat ze het belang hiervan in zien. Maar het moet uit de scholen zelf komen. Voor het bedrijfsleven is het een leuk plaatje in de krant nu, maar scholen hebben veel meer tijd nodig om zoiets echt door te voeren. Met sponsor geld een 3D printer op een school neerzetten is volgens mij geen oplossing om kinderen aan techniek of programmeren te krijgen.

Dus blijf ik gewoon doorgaan met het lesgeven aan kinderen onder schooltijd, workshops voor docenten en lezingen op congressen om het onderwijs enthousiast te maken voor programmeren en coderen. Van binnen uit het onderwijs heb ik al lang een olie vlek laten vallen en die wordt langzaam maar zeker steeds groter.

Omdat dat volgens mij de beste manier is om programmeren op de kaart te krijgen binnen het onderwijs. Zo heeft Engeland ook in redelijk korte tijd programmeren een onderdeel van de lessen gemaakt.

Share this: