CORONA CRISES VISIO (2)

Het is nu begin mei. Vorige week hebben we op school de lokalen “corona proof” gemaakt. Zodat we vanaf volgende week de leerlingen mondjes maat weer kunnen ontvangen. Het was een rollercoaster de afgelopen 2 maanden. We hadden een vliegende start met het online lesgeven. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef stond TEAMS helemaal klaar om te gebruiken en daarom waren we heel snel online en konden we de lessen online aanbieden. De meeste docenten hadden er plezier in en zetten ook hun opdrachten online. Er kwam een routine in om met de leerlingen te beeldbellen. Er kwamen al snel vragen over hoe kan ik ze online ook motiveren. We merkte dat er leerlingen uitvielen. Maar dat juist andere leerlingen het heel goed online deden.

Een kleine opsomming wat we hebben gedaan:

  • Klassen teams gemaakt in het VO
  • Twee weken later hadden we ook klassen team in het SO en PRO
  • Bijna alle leerlingen en docenten hebben in TEAMS gewerkt
  • Alle docenten hebben beeldbel sessies gehad met hun leerlingen
  • Een School TEAM site gemaakt en gebruikt
  • Vele keren overleg gehad in TEAMS met collega’s
  • Veel online support gegeven aan collega’s
  • We hebben een mooie film gemaakt voor onze leerlingen
  • De leerlingen hebben hun keuzes gemaakt mbt hun keuzevak met promo filmpjes in Stream
  • Een première gehad van onze school film
  • Leerling bespreking gehad binnen TEAMS
  • Ook vrimibo’s gehad op vrijdagmiddag
  • In één van die vrimibo’s een pubquiz gedaan met winnaars
  • Een webinar in en over TEAMS voor bijna 100 Visio medewerkers
  • Een opzet gemaakt voor nieuwe teams indeling
  • Een opleidings plan gemaakt voor dit nieuwe werken
  • Een opzet gemaakt voor een enquête over het werken met TEAMS voor de leerlingen en docenten
  • Ik heb zo’n 25 korte 1 minuut filmpjes gemaakt over dit nieuwe werken

Ik heb een aantal plussen en minnen lijstje voor mezelf gemaakt.

PLUSSENMINNEN
Docenten pakten het online werken heel snel opWe konden niet alle leerlingen bereiken
Leerlingen hadden bijna geen moeite met TEAMSNiet alle leerlingen leverden de online opdrachten in
Sommige docenten probeerde veel nieuwe dingen uit (opdrachten, forms)Sommige leerlingen waren afwezig bij het beeldbellen
Veel saamhorigheid en “wij gaan dit doen sfeer”Voor mij was het moeilijk om Visio werk en ander werk te scheiden.
Team vergaderingen in TEAMS waren erg effectiefHet online lesgeven vergt andere didactiek en activerende werkvormen
Ik heb heel veel geleerd hoe je kunt werken met TEAMS (forms, stream)De praktijklessen zijn heel moeilijk in dit afstand onderwijs

Nu we met de “normale” lessen weer langzaam gaan opstarten na deze vakantie ben ik benieuwd wat er gaat blijven hangen van deze digitale transformatie die ik heb gezien. Ik ben benieuwd. Wordt vervolgd …..

Een neveneffect is in mijn ogen: ouders hebben meer begrip gekregen voor docenten, leerlingen missen stiekem toch hun school, iedereen kon altijd lekker uitslapen, de meeste families zijn dichter tot elkaar gekomen, de digitale vaardigheden van docenten zijn omhoog geschoten, minder file’s omdat iedereen vanuit vanuit thuis werkt etc….

Share this: