CodeWeek Visio

Vorige week heb ik op mijn school (Koninklijke Visio in Grave) een aantal extra programmeer lessen gegeven naast mijn “normale” ict lessen.

In het SO heb ik twee lessen unplugged Scratch gegeven. Ik heb een aantal blokken van Scratch uitgeprint en hierop had ik braille gezet. Ik had een “doolhof” gemaakt zodat we duplo figuren door het doolhof konden laten lopen terwijl ze munten konden ophalen en bommen moesten ontwijken. In groepjes legden de leerlingen de code neer en hierna probeerde ze door elkaars doolhof te lopen. Ik merkte dat ik hier en daar nog wel wat finetunen moet doen aan de les, maar de basis is er zeker en zo kunnen we onze braille leerlingen meenemen en ze ook laten kennis maken met de block programmeer omgeving Scratch.

In het VSO MB heb ik een les gedaan met de website makecode en hierin hebben we een arcade gemaakt. Je doorloopt een tutorial en aan het eind kun je de game in het grote scherm spelen, of je kunt de QR code scannen en op je telefoon spelen maar je kunt de game ook downloaden naar een meobit. Hierin zit een soort micro:bit met een kleurenscherm.

En tijdens mijn eigen ICT lessen hebben we het gehad over Augmented Reality en Virtual Reality en hebben we een hologram gemaakt. Dat hologram maken had ik zelf wat voorbereid zodat ze het alleen maar zelf aan elkaar hoefden te zetten. Ze gingen zelf op zoek naar filmpjes op YouTube en vonden het prachtig. Ook leerlingen van wie de visus niet zo goed is, konden toch de hologrammen redelijk zien op de tablets.

Tijdens mijn lessen D&P waren ze we bezig met het maken van Websites. Die doen we op verschillende manieren (de braille leerlingen in Word, een aantal in de software mobirise en een aantal met de website Wix). Omdat de helft van de leerlingen thuis zat in quarantaine hebben we deze les hybride gedaan. En met andere groep D&P zijn we bezig met een bedrijfsfilm. Ze hebben uitgebreid een storyboard gemaakt. Na de vakantie gaan we hem echt maken.

Share this: