Verstrikt in het net

Wanneer is een probleem op internet erg genoeg om er hulp bij te gaan zoeken en wat vinden ze van een meldknop? Dezelfde vragen gelden voor ouders. Welke acties ondernemen zij als hun kind een probleem op internet heeft? Op welk gebieden hebben zij vragen of behoefte aan hulp? Wat vinden zij van een meldknop? Uit het onderzoek Verst(r)ikt in het net onder ruim 1.000 jongeren tussen 11 en 16 jaar blijkt dat een kwart van de jongeren wel eens online is gepest en 14% zegt wel eens gehackt te zijn waarna er vervelende mails of foto’s uit hun naam zijn rondgestuurd. Meisjes (30%) hebben hier vaker last van dan jongens (19%) Jongeren op het VMBO hebben meer met pesten te maken (29%) dan jongeren op de HAVO (25%) en het VWO (17%). De meeste jongeren roepen als eerste de hulp in van hun ouders wanneer ze met pestgedrag op internet worden geconfronteerd. Ook bij andere problemen gaan jongeren bij voorkeur naar hun ouders voor advies en informatie. Online pesten blijkt enorme impact op jongeren te hebben. Bijna 40% van de onderzochte jongeren gaf in het onderzoek aan hier ‘heel verdrietig of zelfs depressief’ van te zijn geworden. Nog eens 30% ‘kon wel janken’. Hier is een samenvatting van het rapport. En de website www.meldknop.nl

Share this: