Unpack Maken in de Klas

Astrid Poot heeft maken hoog in haar vaandel staan. Ze heeft de klooikoffers ontwikkeld en de prachtige klooiposter omdat kinderen aan verschillende tools te leren gebruiken.

Dit voorjaar verscheen haar boek Maken in de klas bij uitgeverij Pica. Het boek leest lekker weg en het geeft je handvaten om met maakonderwijs in je klas aan de slag te gaan. Het boek staat vol met succesvolle voorbeelden van projecten en verhalen van docenten die maken in hun curriculum hebben opgenomen.

Het boek heeft 9 hoofdstukken.

  1. Maken
  2. Wat is maakonderwijs
  3. Hoe maak je in de klas
  4. Een goede opdracht
  5. Verschillende processen in een opdracht
  6. Verschillen tussen kinderen
  7. Vaardigheden
  8. Maken implementeren
  9. Ruim baan voor het eigenwijze

In hoofdstuk 2 gaat ze in op het historische kader en legt ze verschillende theorie├źn rond maken van bijvoorbeeld: Paiget, Papert, Freire, Montessori. Wat ik een mooie uitspraak vind is dat je niet hoeft te kiezen tussen leren via instructie of leren door te doen. Je hebt beide nodig. En dat je niet perse allerlei nieuwe technieken nodig hebt om op je school aan de slag te gaan met maken. Ze moeten ook leren knippen, plakken, lijmen, zagen en timmeren.

In het boek komen staan prachtige illustraties (door Astrid zelf gemaakt) die haar teksten prachtig in beelden omzet. Tussen de teksten door korten fragmenten van de interviews die ze heeft gehouden met verschillende docenten die “maken” in hun klassen doen.

Het boek vind ik een aanrader voor iedere school die aan de slag gaat met maakonderwijs.

En het geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe ga ik met maak onderwijs aan de slag op mijn school
  • Wat voor maker ben ik?
  • Wat voor makers zijn er in mijn klas
  • Hoe maak ik een maaklab in mijn school
  • Wat voor soort lessen ga ik geven.
  • Hoe maak ik een verbinding met het bestaande curriculum
Share this: