Unpack LOGO

Met de Nederlandse website logo kun je eenvoudig scripting code gebruiken en de “turtle” laten lopen en hem figuren laten tekenen. Je hoeft voor deze site niets te installeren en je kunt zo aan de slag.

Het oorspronkelijke LOGO is eind jaren 60 bedacht door Seymourt Papert. Hier kun je nog een filmpje zien uit 1960 hoe leerlingen LOGO programmeren om een robot te laten tekenen op een groot vel papier.

Bij het Menu kun je een nieuw programma maken, oude openen of opslaan. Tevens kun je bij instellingen bijvoorbeeld instellen dat er je een as ziet, waarover de turtle gaat lopen.

Bij Programma kun je de code typen (in het Nederlands) en met uitvoeren kun je zien of je programme werkt. Voor je het programme nog een keer gaat testen, moet je wel altijd even het scherm leeg maken. De turtle gaat dan altijd in het midden staan op punt 0,0,0. Als je de code intypt, zie dat hij goed is als er hij het zelf in hoofdletters omzet

Bij Uitleg en Index kun je de verschillende commando’s terug vinden. Hieronder zet ik er een aantal neer.

  • ACHTERGROND – om de achtergrond een kleur te geven
  • LINKS – draai zoveel graden naar links
  • RECHTS – draai zoveel graden naar rechts
  • PEN – Hier kun je de kleur van de pen aangeven
  • PENDIKTE – je geeft aan hoe dit je pen is
  • PENOP – de pen gaat omhoog, hij schrijft niet
  • PENNEER – de pen gaat naar beneden hij gaat schrijven
  • VOORUIT – hoeveel pixel gaat hij vooruit (met – gaat hij achteruit)
  • WACHT – kun je hem laten wachten
  • HERHAAL/DOE – alles hiertussen herhaad hij
  • VULKLEUR – hij vult de vorm die je net hebt getekend
  • ZETTURTLE – ziet hierachter 3 getallen. 0,0,0 is in het midden

Je kunt leuke vormen, letters, kleuren en andere voorbeelden maken. Ik heb vorige jaar als eens P5.JS getest, ook een prima site maar deze heeft als voordeel dat hij in het Nederlands is.

Maak een vierkant en een dak met een zwarte achtergrond
Maak letters en zet turtle op de juiste plaats neer.
Maak een cirkel en vul deze op.
Share this: