Monitor jeugd en media

monitorVandaag werd er in museum voor Beeld en Geluid de monitor jeugd en media gelanceerd. Een onderzoek van mediawijzer en kennisnet. Het rapport kun je hier downloaden. 

De meeste jongeren maken bewust gebruik van digitale media afhankelijk van het doel: vrije tijd, persoonlijke ontwikkeling of schoolwerk. Er zijn grote verschillen in mediagebruik tussen jongeren van verschillende leeftijden, onderwijsniveaus en geslacht. Meisjes gebruiken sociale media consequent meer om school- en huiswerk samen met klasgenoten te maken dan jongens.

Opvallende resultaten zijn:

  • 99% van de 13-18 jarigen heeft een mobiele telefoon (meestal een smartphone) en van de 10-12 jarigen heeft 78% er een.
  • Meisjes zijn geïnteresseerder in de sociale functies van media dan jongens en lijken meer last te hebben van de druk die deze media op kunnen leggen.
  • Jongeren van 13-18 laten zich vaker bewust afleiden dan jongere kinderen (door berichtjes te sturen, filmpjes te kijken of sociale media te gebruiken).
  • Slechts 11% van de respondenten vindt school-apps net zo goed en mooi als de apps en games die ze privé gebruiken. School-apps zijn vaak niet meer dan ‘boeken achter glas’.
  • Whatsapp, Facebook en Instagram zijn dé levensaders voor jongeren, maar ze geven nog steeds de voorkeur aan face-to-face contact.
  • Hooguit eenderde van de ouders doet volgens de respondenten aan actieve mediaopvoeding (regels afspreken, afspraken maken, commentaar geven op media-uitingen).
  • Áls ouders aan (actieve) mediaopvoeding doen, focussen ze vooral op de risico’s, en besteden ze minder aandacht aan de kansen en het plezier die media kunnen bieden.

Tijdens hselfieet congres was mijn jongste dochter ook nog actief. Ze zit al een tijdje in de digiraad en ze moest tijdens dit congres een aantal vragen uit de zaal beantwoorden. Ik kreeg van alle kanten berichtjes dat ze het zo goed heeft gedaan. Ze hebben nog een leuke selfie gemaakt.

 

Share this: