Ik was vorige week op de agora afdeling van het Raayland lyceum in Venray samen met Stijn Hendriks van Schoolupdate. We waren daar uitgenodigd op de inspiratie sessie te geven aan brugklassers: “Verzin een app, waar je wat aan heb”. Dit is een unplugged les, dus zonder de computer. Na een korte presentatie moesten ze in kleine groepjes gaan brainstormen over hun app. Dus gaan game app, maar een app waar je iets aan heb.
Na deze brainstrom sessie kozen ze één idee en dachten ze na over doelgroep, api’s, verdienmodel en functies van hun app. Al snel was iedereen druk aan het tekenen van de app schermpjes en merkten ze dat er best veel schermpjes getekend moesten worden. Aan het eind van de les moest iedereen hun app pitchen in 2 minuten.

De volgende apps zijn verzonnen
- Wachtwoord onthouden.
- Snel door je apps heen swipen en daarin favorieten maken.
- Welk huisdier past bij ons huis, gezin en bij mij.
- Ontwerp je eigen pc en bestel hem.
- Iets zoeken in je kamer wat je kwijt ben.
- Een app die je wakker maakt, en zorgt dat hij je eerder wakker maakt als het druk op de weg is.
- Een huisdier verzorg app, zodat hij niet 3 keer eten krijgt, of niemand hem uitlaat.
Conclusie
Iedereen heeft super enthousiast meegedaan en ze waren ook trots op hun ideeën en uitwerkingen. Ze hebben veel geleerd over api’s, hoe een app werkt etc. Dat een app wel meer dan 3 schermen heeft en dat die niet allemaal achter elkaar zitten. Ook zag je dat ze goed moesten nadenken over het verdien model. Tevens hebben we nog tips gegeven hoe ze hun app zelf kunnen maken in App Inventor.

CodeKinderen
Je kunt deze les zelf ook geven. Je kunt hem vinden op CodeKinderen.nl.