Unpack Chatten met Napoleon

Ik kreeg bij het I&I congres het boek Chatten met Napoleon van Berend Last en Thijmen Sprankel. Het boek is gaat over AI en het is geschreven voor het onderwijs.

Samenvatting

“Met wie uit het verleden zou jij willen chatten? Napoleon misschien? In Chatten met Napoleon lees hoe je met hulp van generatieve AI een virtueel gesprek kunt voeren met historische figuren, van Cleopatra tot Einstein. En dat niet alleen, want de mogelijkheden van nieuwe technieken voor AI, zoals ChatGPT en andere tools, zijn ongekend. Tegelijkertijd kleven er ook serieuze risico’s en beperkingen aan deze technologieën. Hoe kun je daar als docent in de praktijk op een leuke, slimme én verantwoorde manier gebruik van maken? Dit boek geeft antwoord op die vraag. Het is geschreven voor docenten, van voortgezet tot wetenschappelijk onderwijs. Experts Barend Last en Thijmen Sprakel leggen uit hoe generatieve AI werkt; een vorm van kunstmatige intelligentie die op basis van data en training nieuwe, originele content creëert. Ook vertellen ze hoe je de beste prompts schrijft en hoe je de uitdagingen rondom bijvoorbeeld toetsing, schrijfopdrachten of het kritisch evalueren van resultaten aangaat. De ontwikkelingen rondom AI gaan razendsnel. In deze nieuwe editie zijn diverse hoofdstukken en werkvormen geactualiseerd met nieuwe inzichten uit onderzoek en praktijk. De auteurs geven concrete handvatten om de vele mogelijkheden van generatieve AI in het onderwijs in te zetten. Het leeuwendeel van het boek bestaat dan ook uit werkvormen die direct zijn te gebruiken of die inspireren en aanzetten tot experimenteren. Een echt praktijkboek dus, boordevol voorbeelden, tips, en werkvormen. Een boek met handvatten voor docenten om hun onderwijspraktijk aan te passen aan een wereld waarin generatieve AI niet meer is weg te denken. Dit vraagt moed, maar is ook een reis die de moeite waard is. Reis je mee? De auteurs zijn de perfecte gidsen op deze reis.”

Twee delen

Het eerste gedeelte van het boek bestaat uit “theorie” wat is nu AI, hoe werkt dit nu, geschiedenis, ethiek. Met mooie grafiekjes en staatjes en steeds een korte samenvatting. Het tweede gedeelte bestaat uit praktische oefeningen die je kunt doen in de klas. Hoe kan AI je helpen bij het nakijken, opdrachten maken voor leerlingen, hoe kun je nu toetsen zonder dat ze AI kunnen gebruiken. Ik heb wel de eerste druk, dus de werkvormen kunnen misschien verschillen met de tweede (of volgende) druk.

De hoofdstukken ik een keer ga inzetten zijn:

  • Werkvorm 4: Creëer, analyseer of verbeter je beoogde leeruitkomsten.
  • Werkvorm 5: Creëer een werkplan of vak/cursus structuur.
  • Werkvorm 12: Kijk schrijfopdrachten na.
  • Werkvorm 21: Genereer quizvragen bij leerinhoud.
  • Werkvorm 30: Train taalvaardigheid.
  • Werkvorm 40: Chatten met napoleon (en andere rollenspellen).

Taal

Alles staat of valt bij hoe taalvaardig ben jij of je leerlingen. De prompt schrijven, daar gaat het om. Als je prompt niet goed is, dan komt er ook geen goed antwoord uit AI. Ik hoorde bij de BETT in Londen al het begrip AI Analfabetisme.

Deze poster komt uit de Classroom Toolkit: Unlocking Generative AI Safely and Responsibly En er is een online cursus op Microsoft Learn. Het materiaal is vertaald in het Nederlands.

Share this: