Ik krijg regelmatig vragen hoe ga je nu programmeren met kleuters? Dat is niet heel moeilijk, je moet alleen iets anders denken. Je doet al heel veel in de klas met programmeren, zonder dat je het zelf weet.
- De dag/week door spreken
- Veters strikken
- In een rij naar buiten lopen
- Sorteren op kleur, van groot naar klein.
- een dansje met elkaar doen
- Veters strikken
- De dirigent spelen
Dirigent
Regelmatig doen we de dirigent opdracht. De klas is het orkest en één leerling die dirigeert het “orkest”. Met elkaar spreek je af bij welke beweging (en bij onze leerlingen bij welk geluid) je welke beweging doet, of welke geluid je maakt.
Scratch
Vorige week had ik zo’n les bij de kleuters en ik dacht ik ga het combineren met Scratch. Ik begon dat ik een magische computer had die alles kan. Zo liep ik één voor één alle leerlingen langs, ze mochten een afbeelding kiezen en we ik koppelde het geluid van de sprite er aan. Toen ging ik nog een keer iedereen langs en mochten ze hun eigen geluid ook inspreken. Het werd al leuker en leuker. En als laatste mochten ze kiezen welke activiteit er gekoppeld werd aan wie. Ik heb in Scratch tekst to speech aangezet en zo werd de opdracht voorgelezen. Al snel heb ik ook een stop knop gemaakt, want ik wilde ze wel weer steeds terug aan de tafel krijgen.
De docent zei, het lijkt wel gymnastiek en ze lachte er bij. De les duurde ongeveer 45 minuten en alle leerlingen bleven al deze tijd goed geconcentreerd. Wat bijzonder he.
Je kunt het scratch project hier als voorbeeld gebruiken.
