Eind juni was ik het Thomastheater, in Amsterdam bij het afscheid van Justine Pardoen van Bureau Jeugd en Media. Ik ken Justine al heel lang en ik samen met haar (en Remco Pijpers) gewerkt bij Mijn Kind Online. Mijn Kind Online is opgeheven in 20214 en opgegaan in Bureau Jeugd en Media.
Het was een mooie bijeenkomst waar de filosoof Hans Schnitzler een inspirerende lezing gaf over leven in technotopische tijden en deelde ze zelf ook mooie woorden. Je kunt hier terug lezen op het blog van BJM.

Ik heb altijd goede herinneringen aan Justine, zo wijs en slim. Ik kon altijd alles aan haar vragen en zij wilde graag weten, hoe gaat dat nu in scholen. Ik heb zo’n 10 jaar met haar (en Remco) samengewerkt en tot ik me meer ging focussen op Computational Thinking hebben nog regelmatig contact gehad. Een aantal van de projecten die ik toen met hen samen heb gedaan zijn: Handboek Goed doen 2.0, Mediawijsheid op de basisschool, Sociale media op de basisschool, WhatsHappy les, internetsoa, poster van het programmeren.
Ze heeft als afscheid ook twee podcast opgenomen samen met Remco Pijpers.
- Aflevering 1 – De Wortels van Mediawijsheid in Nederland – Hoe ontstond het begrip ‘mediawijsheid’ in Nederland, en hoe is het daarna ontwikkeld? In deze eerste aflevering duiken Justine Pardoen en Remco Pijpers in het ontstaan van het veld, de dilemma’s van de begindagen, en de betekenis van initiatieven zoals Ouders Online, Mijn Kind Online en het Netwerk Mediawijsheid. Een persoonlijke én historische terugblik van 25 jaar Mediawijsheid.
- Aflevering 2 – De toekomst van Mediawijsheid – Wat betekent mediawijsheid in een tijdperk van AI, algoritmes en deepfakes? In deze tweede aflevering spreken Justine en Remco over de toekomst: welke vaardigheden hebben kinderen, ouders en professionals nodig om kritisch en bewust om te gaan met media? En hoe blijf je als opvoeder of docent bij in een wereld die sneller verandert dan ooit?