Afgelopen week gaf ik een workshop MediaCoach voor Go Opleidingen aan 3 bibliotheekmedewerkers en die kwamen bij mij thuis. Ik had al mijn spullen opgezocht en uitgestald op verschillende plaatsen in mijn huis, ik had robots, boeken, programmeer materialen en een mooie presentatie. We begonnen natuurlijk met koffie en koek (want mijn taart was mislukt).

Presentatie
Ik had een presentatie over 3 verschillende onderdelen die zouden langskomen op deze dag.
We begonnen over robots. Wat is nu een robot, waar zijn robots, geschiedenis van de robots en welke robots heb je zelf thuis en waar zou je mee les kunnen geven. De meeste bibliotheken hebben veel robots staan die niet altijd intensief worden gebruikt. We gingen hierna direct aan de slag met de verschillende robots die ik had staan. De BeeBot, Qobo, Indi en de Dash. Ze hebben hier allemaal wat mee “gespeeld.
|  |  |  | 
Hierna kwam het 3D printen aanbod met voor en nadelen en waarom je wel en niet een 3D printer in je bibliotheek of maaklab zou moeten gebruiken met lessen met leerlingen. Ook steeds vragen en praten over wat ze er nu al mee doen, en wat ze er in de toekomst mee zouden gaan doen. Ik gaf ze als tip dat je met een goedkope 3D pen of lijmpistool de techniek kunt laten zien en ervaren. Ook is dit plaatje voor mij altijd veelzeggend op het blog van Makered.nl: 3D printer of … en 3 uur later.
Als laatste ging het over programmeren en computational thinking. Een dat vinden de meeste het moeilijkste om te behandelen. Ik heb ze een aantal eenvoudige tips te gegeven waar mee je aan de slag kan gaan. Ik liet ze rodocodo zien en ze hebben een game gemaakt met de gezichtsherkenning van Scratch. Hier is een les wat je eenvoudig hiermee kunt doen.
Middag
Na de lunch gingen we snel verder met lekker veel praktische opdrachten.
We gingen eerst aan de slag met de micro:bit. De meeste hadden hier al eens wat mee gedaan. Maar nog nooit met leerlingen. Ik liet ze de unplugged opdracht zien die ik had. Dat ze code moeten raden. Hierna hebben we een aantal eenvoudige opdrachten gemaakt met de quickstart kaarten en een LED lampje aangedaan.
Hierna was het tijd voor de borduurmachine en turtlestitch. Ik heb met ze een vingerpoppetje gemaakt. Dit moeten ze programmeren in de software en hiermee leren ze veel basis opdrachten als rechtdoor, hoek maken, rondje maken, herhaling, soort steek kiezen. Het borduren op de machine is binnen 5 minuten klaar en hierna kunnen ze het versieren. Dus een mooie opdracht wat goed haalbaar is in een uurtje werken met leerlingen.
|  |  | 
Afsluiting
Het was een leuke dag en iedereen ging ook nog met een doos met mijn CodeKlas boeken meer naar huis. Die staan toch maar te niksen in mijn kelder.