Unpack boek “20 things to do with a computer – forward 50”

Vorige maand zag ik dit boek voorbij komen “20 things to do with a computer – foward 50 years” op de socials. Je kunt het kopen op amazon voor 34.95 dollar.

Het boek is door Gary S. Stager samen gesteld met een voorwoord van Cynthia Solomon. Naast Gary heeft hij bijna 50 auteurs uit de gehele wereld bereid gevonden om terugblikken (en vooruit te kijken) op het beroemde stuk van Seymourt Paper en Cynthia Solomon uit 1971 “Twenty things to do with a computer” waarin Seymour Papert en Cynthia 20 projecten beschrijven wat je allemaal met een computer kan doen. (gedichten maken, geometrische vormen tekenen, muziek maken, huizen tekenen, stokken laten balanceren, poppen laten dansen met motoren etc).

In dit nieuwe prachtige dikke boek (bijna 400 pagina’s dik) is er aan bijna 50 mensen gevraagd om naar het stuk van Seymour en Cynthia te kijken en dit naar de huidige tijd te schrijven. De medeauteurs in dit boek hebben hun strepen verdiend op het gebied van Computational Thinking, Making, Coding, Educatie.

Het zijn allemaal persoonlijke verhalen hoe de auteurs zijn geïnspireerd door Papert en ze laten zien hoe je zijn ideeën nog steeds actueel zijn en hoe zij ze gebruiken in hun dagelijkse leven met leerlingen. Veel verschillende programmeer tools komen langs (Scratch, Snap!, Turtle-art, Lynx, Turtlestitch, makecode, beetle blocks, wolfam language, MIT App inventor, microbit, circuit playground, humminbird, tinkercad, raspberry, arduino en Lego Education. Een aantal van de auteurs zijn: Paolo Blikstein, Dennis O. Harper, Sugata Mitra en Miles Berry.

Het boek eindigt met deze quote van Papert uit een speech van hem uit 1990.

Voor mensen uit het onderwijs die bezig zijn Compuational Thinkig is dit zeker een aanrader om meer achtergrond informatie te krijgen waarom we Computational Thinking moeten integreren in ons onderwijs.

Gary Stager heeft 6 punten opgeschreven hoe we actie zouden kunnen nemen:

  1. Een nieuwe manier om te weten en nieuwe dingen om te weten
  2. Probeer de schade te beperken en leer kinderen wiskunde principes
  3. Wat kinderen leren is geen wiskunde
  4. Een bedreiging voor de levensvatbaarheid van onderwijs
  5. Er is veel ruimte voor verbetering (nieuwe gadgets in school is geen onderwijs vernieuwing)
  6. Onderwijs innoveren door open project matige opdrachten te geven

Share this: