10 manieren om Games te maken

Voor de ICT Praktijkdag in Leuven geef ik Leer op 10 diverse manieren een game maken met je leerlingen. Ik kan wel 50 manieren opschrijven om games te maken. Dit zijn de manieren hoe ik het doe in mijn klassen. Je kunt de presentatie hier vinden. En hier is de korte handout met alle verkorte linken.

Hier vind je alle informatie om hiermee aan de slag te gaan. De verschillende tools staan van makkelijk naar moeilijk.

1. Met de Klokhuis GameStudio kun je op een hele eenvoudige manier games maken met leerlingen. Op deze site: Link naar de CodeKinderen site vind je een lesbrief, tutorial, docenten handleiding en een werkblad zodat de leerlingen elkaars game kunnen spelen en tops en tips geven.
2. Natuurlijk mag Scratch niet ontbreken in dit rijtje. Met Scratch kun je zo ontzettend veel games maken en met leerlingen creatief aan de gang gaan en games te maken. Ik heb hier een eenvoudige PONG gemaakt. Voor leerlingen is dit erg leuk om na te maken, waarna je ook een link kunt leggen naar gamegeschiedenis en de verschillende soorten games die je kunt maken. Heb je nog nooit wat gedaan met Scratch dan kun je hier Scratch Start kaarten vinden. Hiermee leg je een basis voor vervolg projecten.
3. Met de micro:bit kun je ook veel verschillende games maken. Hier is een link naar een eenvoudige klickgame (klik op de A knop en een led lampje verschijnt). Als alle lampjes aan zijn heb je gewonnen. Je kunt dit spelen tegen iemand anders uit je klas. Maar je kunt ook elkaars game hacken door op B te klikken en dan verdwijnt er een LED lampje bij de ander. De code voor die game kun je hier vinden. Heb je nog nooit wat gedaan met de micro:bit. Hier zijn QuickStart kaarten om de basis te leren kennen.
4. Met de Face Sensing nieuwe beta blokken van Scratch kun je op een hele leuke manier een game maken met leerlingen, waarbij ze hun neus gebruiken als controller. Hier kun je de lesbrief vinden om te gebruiken met je leerlingen. Lesbrief Scratch Face Sensing . Let op dat de leerlingen wel toestemming moeten geven om de camera aan te zetten.
5. Je kunt binnen Scratch en de micro:bit combineren. Hiervoor moet je deze 3 stappen doen. (scratch link installeren, speciale hex.file op je microbit en bluetooth moet aan staan). Hierna geeft dit een hele leuke extra mogelijkheid om games te maken. Zo is hier een doolhofspel waar je de micro:bit als gamecontroller gebruikt. En in mijn boek “Invent to Learn Guide with the micro:bit” is een voorbeeld van een racespel waar je de micro:bit moet bewegen om alle objecten te ontlopen. En in deze Scratch Studio zijn veel verschillende voorbeelden van een combinatie van scratch en de micro:bit.
6. Je kunt natuurlijk ook moeilijke games maken op de micro:bit. Hier is een handleiding van een korte versie van Space Invaders. Een uitgebreide versie staat ook in mijn boek. Hier kun je de link vinden naar de online code . Let op deze code is voor de micro:bit V2 (met geluid). Hier is ook een link naar flappy bird of tetris op de micro:bit. Een mooie link kan nu ook weer gemaakt worden naar de geschiedenis van games en soorten games die er zijn.
7. Op de website makecode.com is een onderdeel Arcade. Je kunt hier games (in eerste instantie met eenvoudige tutorials) waarna ze zelf aan de slag kunnen gaan. Deze games kunnen ze op hun eigen telefoon spelen (door de qr-code te scannen). Dit is een leuke game (chase de pizza). Je kunt hier games maken in block, python en javascript. Je kunt de games ook downloaden op verschillende soorten arcade boards. Ik heb de meowbit van kittenbot en de nieuwe Retro Arcade van ElecFreaks bij me.
8. Met de nieuwe app OctoStudio (makers van Scratch) die werkt op mobiel/tablet (Android en IOS) kun je heel eenvoudig leuke games maken. Het is een block omgeving, het leuke is dat je gebruik kunt maken van het bewegen van je telefoon, achtergronden om je heen, eigen tekeningen etc. Ik heb een kleine game hier staan waar je een sprite naar elkaars telefoon kan sturen.
9. Natuurlijk mag Python niet ontbreken in dit rijtje. Je kunt eenvoudig aan de slag met python in https://replit.com/. Je maakt een account aan. Je kunt zoeken naar wat anderen hebben gemaakt en dit in je eigen omgeving zetten (met fork). Hier is de link naar hangman in python. Ik geef de leerlingen altijd in eerste instantie de code en ik laat ze eerst de woorden en teksten aanpassen. Ze moeten van mij eerst de code leren lezen. Hierna pas zelf maken.
10. En als laatste hoe maak je snake in Javascript. Ik maak hier gebruik van P5JS. Op deze site kun je via de editor en met een account snel aan de slag. Je kunt als docent een basis code geven en ze deze verder laten uitbouwen. Ik gebruik dit regelmatig met mijn leerlingen om te tekenen in javascript. Maar je kunt er natuurlijk ook games mee maken. Hier is de link naar snake.
Share this: