Onderzoeks Conferentie 2017

Afgelopen week was weer de onderzoeks conferentie van Kennisnet en NRO. Het was ook dit jaar weer in de Flint in Amersfoort en er waren wel 700 man.

Via dit blog krijg je een uitgebreid verslag. 

Ik heb hieronder een aantal dingen opgeschreven wat ik interessant vond.

Zo was ik natuurlijk geïnteresseerd in het verhaal van Saskia Brand-Gruwel over haar onderzoek wat kinderen leren van leren programmeren. De kinderen leren hogere vaardigheden bij het leren van programmeren. Er is nog maar weinig onderzoek naar gedaan, maar de eerste resultaten zijn bijna allemaal positief mbt oplossing vaardigheden. Ze ziet het meeste effect als et gegeven gaan worden in een specifiek eigen domein. Hierna was Robin de Lange  – promotie onderzoek over VR en AR. Je kunt alleen maar meerwaarde krijgen door VR/AR te ervaren en dan goede vragen te stellen. Het is nog allemaal erg onderzoekend en je krijgt de beste effecten door leerlingen zelf context te laten maken met bijvoorbeeld een 360 camera. Frank Huysmans had het over de balans tussen digitaal en analoog. De leerlingen lezen een lange tekst liever van papier dan van een tablet. Thuis leren ze meer qua ict vaardigheden dan op school. Ook gaf Maaike Heitink aan dat leerlingen van de HAVO/VWO betere zoek opdrachten kunnen geven omdat ze kernwoorden weten te gebruiken. Hierdoor wordt de kloof nog groter tussen vmbo en havo/vwo. Regina vd Eijnden vertelde over de Impact Sociale Media op jongeren. Zij liet en staatje zien waarin leerlingen een 0,5 punt lager op hun rapport staan, omdat ze meer op de sociale media hebben gezeten. Ik had verwacht dat dit meer zou zijn.

Jeanet Bus en Christiaan Coenraads vertelde dat kinderen zich moeilijk kunnen concentreren bij het lezen en dat een digitaal prentenboek hierbij kan helpen. Hierbij moet je wel een goed e-boek maken waarin de kinderen op eigen tempo kunnen leren en dat er goed wordt ingezoomd op verschillende onderdelen. Christiaan liet een mooie demo zien van hoe de hersenen werken met kinderen. Hij probeerde water in een fles te gooien. De helft ging er overheen.  Toen kwam Vincent Hogerheide en liet zien hoe zij onderzoeken hoe je goede demo video’s kunt maken. Het maakt niet uit of er een vrouw of man voor staat, ook maakt het niet uit of de persoon ja of nee in beeld is. Het maakt wel uit als je iets laat zien dat het vanuit jouw perspektief is. Het grootste verschil is dat de leeftijd van de persoon belangrijk is. Iemand die wat ouder is, die geloven ze eerder dan een jonge mede student.  Na de lunch ging het over toetsen en rtti. Ik vond het heel abstract en er was geen tegengeluid van scholen die niet toetsen en een andere manier vinden om te kijken hoe ver leerlingen zijn.

Als afsluitende keynote was Yuri van Geest. Hij bracht snel de energie terug en vertelde over singularity en dat de rekencapaciteit van computers steeds sneller en sneller gaat. Dat op dit moment de meeste innovatieve ontwikkelen gebeuren in China. Hij is niet zo bang voor de invloed van robotica. Er komen nieuwe technologieën en vooral de creatieve vakken zijn belangrijk.

Op zo’n conferentie is natuurlijk het netwerken belangrijk en altijd leuk om lekker veel mensen weer te kunnen spreken.

Share this: