Gamen niet populair op scholen

In het parool van 28 juni 2010 stond een artikel dat basis en voortgezet onderwijs scholen nauwelijks gebruik maken van games om lesstof over te brengen. Producenten van edu-games begrijpen niet waarom. Het onderwijs is zo vast gespijkerd dat er nauwelijks ruimte is voor nieuwe technologieën. Ze zijn bang dat het fun element afleidt van de lesstof. ”Voor geen enkele leeftijdscategorie zijn digitale lesmiddelen zo belangrijk als voor acht tot zestienjarigen.”Deze generatie doet alles met de computer: communiceren, leren, ontspannen, informeren. Maar zodra ze op school komen, moeten ze gas terugnemen en alles weer uit een boek halen of van een leraar horen ‘Scholen passen educatieve computerprogramma’s, of dat nu games zijn of lespakketten met spelelement, eigenlijk alleen toe in bijzonder situaties,” zegt Hayo Wagenaar van het Amsterdamse IJsfontein. ”Of voor gebruik naast de schooluren, om lesstof te oefenen of als huiswerk. Maar niet tijdens de les.” Lees hier het artikel.

Share this: