De vierde Edcamp

Afgelopen zaterdag was de vierde Edcamp (mijn derde) en vol energie ging ik richting Amsterdam op deze zaterdag ochtend. Toen we aangekomen waren op de OBS de Bijlmerhorst waren daar al zo’n 50 personen aanwezig. De regels werden uitgelegd door Patricia Slob en Frans Droog. Karin Winters had voor mij al een post-it opgehangen over mijn workshop over de micro:bit. Real life contacten werden aangehaald en er werden taarten uitgewisseld. Na een bakkie koffie ging ik naar de bijeenkomst van Rob van Bakel over peer feedback. Als je leerlingen peer feedback laat geven, dan leren ze veel effectiever. Je moet natuurlijk wel goed aangeven wat is de norm. Maar als je ze dan laat motiveren waarom het wel of niet binnen de norm valt, leren ze daar zelf heel veel van. Deze theorie komt van John Hattie. 

De tweede sessie waar ik bij was ging over Graham Nutthall en werd gegeven door  Jan Tishauser. Hij vertelde over het onderzoeken van Graham Nutthall. Hij heeft jaren lang onderzoek gedaan over wat gebeurd er in een klaslokaal. Doet een beginnende docent het anders dan een ervaren docent. En hoe leren kinderen eigenlijk. Hij kon uiteindelijk na meer dan 30 jaar wel voor 85% voorspellen of een leerling een goed of fout antwoord zou geven op een vraag. En dat had alles te maken met hoe heeft de leerling op zitten letten. En een opvallende conclusie was ook, dat de leerlingen heel veel van elkaar leren. Je zult als docent dus de sociale structuur van de klas goed moeten doorgronden.

De derde sessie ging over de lof aanvragen. Ik was daar met mijn collega en we kregen goede tips en vooral ook een mooi idee wat we eventueel wel kunnen indienen.

Toen was het lunchpauze en deelde iedereen zalige hapjes uit.

Na de lunch mocht ik mijn micro:bit sessie doen. Mijn lokaal zat helemaal vol. En ik had een stuk of 10 micro:bit’s meegenomen en de helft ging snel aan de slag. Ik zag wel dat het niveau erg verschillende was. Mensen met weinig ict ervaring maar het wel wilde zien en mensen die al met een arduino gewerkt hadden. De reacties waren wel positief, maar ik merkte wel dat ik de volgende keer toch wat meer moest uitleggen voor ze konden beginnen.

De laatste sessie hebben mijn collega en ik laten schieten. We zaten zo vol met inspiratie en energie. Wat zijn het toch altijd leuke bijeenkomsten zo’n edcamp. Toch bijzonder dat op een vrije zaterdag er docenten uit heel nederland bij elkaar komen om met elkaar kennis te delen. De volgende keer hoop ik weer bij te zijn.

Een link naar een blog over de edcamp, met daarin alle linkjes van mensen die ook geblogd hebben vind je hier.

 

Share this:

2 gedachtes over “De vierde Edcamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *