Conferentie Digitale Geletterdheid

Afgelopen vrijdag was de Conferentie Digitale Geletterdheid in museum voor Beeld en Geluid in Hilversum. De conferentie werd georganiseerd door Kennisnet ism Mediawijzer en SLO.

Hans Schnitzler begon met een betoog over het nut van een digitale detox. De oefening om aandacht te geven aan levenskunst. Door onthouding krijg je meer vrijheid.

Hierna kreeg Joop Berding het woord. Hij maakt 4 mooie verwijzingen waar tussen je een balans moet zoeken: onbegrensd of jezelf in acht nemen, snelheid of de tijd nemen, zichtbaar of verborgen, reproduceren of authenticiteit. Hij maakte een mooie verwijzing naar Janusz Korczak die in 1919 al de rechten van het kind beschreef. Hier kun je de podcast van Joop Berding beluisteren.

Toen kwam Jim Stolze de techno ondernemer aan woord. Hij heeft ooit eens geprobeerd 40 dagen zonder internet te leven, daarna heeft hij het dubbel en dwars ingehaald. Je moet niet negatief tegen de robotica aankijken maar het omarmen. Niet mens vs machine, maar mens & machine. Netflix was vroeger een dvd-boer nu willen ze je eigenlijk de film die jij wilt voorschotelen, zonder dat jij hoeft na te denken. Hiervoor moet er veel data verzameld worden over jouw, je omgeving, je voorkeur etc. Hij denkt dat Computational Thinking veranderd wordt in Critical Thinking.

Hierna kwamen er drie verhalen uit de praktijk.

  1. Nadia Demaret en Jeroen Gommers van de Vrije School de Widar. Zij zijn begonnen met een visie. Ik ben aardig, vaardig en waardig met ict. Ze hebben alle digitale vaardigheden beschreven vanuit 5 leerlijnen. Ik ben baas van ICT, Ik ben vaardig met ICT, Ik ben sociaal met ICT, ik ben creatief met ICT en ik kan leren met ICT
  2.  Lyanca Donkelaar, zij is een vmbo docenten die ook al in het nieuws was. Zij is optimistisch en hoopvol, zij geeft digitale geletterdheid in een betekenisvolle context. Zie dit stuk in het AD.  
  3. Barry Nieskens van het Cartesius 2, zij hebben een visie gemaakt vanuit arts en liberal science. Ik was verbaasd dat op hun school tot 12 uur de mobiel in het kluisje moet blijven, met de lunch komt hij er pas uit. In de ochtend hebben ze vooral theorie en moeten ze dus gefocust blijven. Ze starten vanuit doelen en daarna pas taken.

Als afsluiting kwam Hans de Vries van SLO. Zij zijn bezig met curriculum.nu om dit nieuwe curriculum om te stellen. Eerst vanuit bouwstenen en hierna vanuit leerlijnen. Dit gaat nog wel even duren. De scholen en de leraren maken nog steeds het verschil.

Hier kun je het voorlopige boek vinden werken aan digitale geletterdheid. 

Olaf de Groot heeft deze prachtige tekening gemaakt van de bijeenkomst.

Share this: